Tuesday, August 9, 2011

Rakyat mahu naik gaji, bukan bonus sementara

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 10 Ogos: Pemberian bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam, hanya penyelesaian bersifat sementara, kata Adun Titi Serong Drs. Khalil Idham Lim.

Menurutnya, kerajaan sepatutnya menaikkan gaji mereka berbanding hanya memberi bonus apatah lagi dalam keadaan kos kehidupan yang terus meningkat lebih-lebih lagi untuk persiapan Hari Raya Aidil Fitri tidak lama lagi.

"Saya ingin memberi pandangan bahawa jika benar Najib Razak fikir perihal kepayahan rakyat, mengapa mengumumkan langkah yang cuma penyelesaian masalah bersifat sementara.

"Tawaran yang lebih menyeluruh dengan menawarkan tambahan gaji sebanyak RM500 bagi setiap guru seperti yang ditawarkan dalam tawaran 100 hari Buku Jingga membuktikan Pakatan Rakyat mempunyai persiapan yang cukup bagi memperkenalkan dasar yang lebih baik kepada penjawat awam," katanya yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin bahawa kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam.

Selain itu katanya, jumlah bonus yang diperuntukkan kerajaan itu cuma sebilangan kecil dari wang rakyat yang telah dikikis BN selama ini.

Pemimpin Umno BN dan elit Umno ujarnya telah hidup senang setelah rakyat merana dengan tekanan dan bebanan kewangan.

Mengulas lanjut, Khalil berkata tindakan kerajaan itu juga hanya taktik memancing undi meraih simpati menjelang PRU13 yang bakal menjelang dalam tempoh terdekat.

"Saya amat yakin bahawa PRU 13 telah amat hampir, mungkin September atau juga mungkin Oktober ini, yang pastinya petanda sudah amat jelas tambahan pula telah berlaku satu berita yang mengejutkan bila SPR telah mendaftarkan "Kampung Baru" sebagai pengundi yang sah," katanya lagi.

Justeru itu katanya keselesaan bersifat sementara dengan bonus separuh bulan bukanlah jawapannya muktamad untuk memberi keselesaan kepada rakyat dalam berbelanja, penjawaat awam dan rakyat mesti bangkit untuk mengubah kerajaan kepada kerajaan Pakatan Rakyat bagi menyelamatkan Negara Malaysia yang berada dalam bahaya.

No comments: